Friluftsforum :  Friluftsklubben i Oslo The fastest message board... ever.
Forum for diskusjoner omkring friluftsliv, Friluftsklubben og Friluftsklubbens aktiviteter. 
Dagstur til Villa Malla & Hurum 9. juni 2013
Skrevet av: Aina ()
Dato: 10. juni 2013 kl. 22.07

Vi var 10 deltakere på årets tur til Hurum med middag på Villa Malla. Iår hadde vi valgt å besøke kun en kjentmannspost, som ble post 1 Helt syd - Østnestangen. Årets deltakere var: Lin, Toril, Anne-Line, Sara, Jorun, Anton, Morten, Steinar og meg (turleder), mens Hilde holdt stand på Filtvedt med brukket ben.

På posten var vi 9 ivrige kjentmannsjegere med kjentmannshefter, av totalt 9 turgåere - det må vel være ny rekord i Friluftsklubben av ivrige KM-jegere. Vi hadde som vanlig strålende sol og nydelig vær på turen min, virkelig en flott sommerdag cool smiley

Her kommer en del bilder fra turen og middagen etterpå. I sommer går det båt til Filtvedt i helgen, så det er mulig å ta et lite sommercruise til Filtvedt med mat der (rute 602, samme båt som går til Drøbak, Oscarsborg og Håøya)

Vi startet med å følge kyststiens vestlige løp mot Sandbukta

Guttene ledet an mens de speidet etter blåmerker...

... mens jentene fulgte etter like bak. Flott utsikt mot badeplassen ved Sandbukta

Vi var 9 ivrige kjentmannsjegere som klippet våre besøker i to grupper. Jeg fikk ikke alle 9 rundt posten cool smiley

Muligheter: SvarSitér
Re: Dagstur til Villa Malla & Hurum 9. juni 2013
Dato: 10. juni 2013 kl. 22.12

Flott utsikt mot fyret på Østnestangen

Vi rigget oss til for en liten lunsjrast og for å nyte sjøen og utsikten

Gruppebilde minus fotografen...

... som fikk eget bilde med utsikt mot Tofte

Dato: 10. juni 2013 kl. 22.20

Vel tilbake ved parkeringen, så måtte jeg ta en bilde over mot turens hovedmål. Vi delte oss og fulgte to ulike traseer tilbake. Sprekingene tok en litt brattere retur, mens vi andre fulgte samme sti som vi gikk til.

Etter en svært vellykket kjentmannstur, så dro vi til Villa Malla, der vi benkes oss rundt et flott langbord.

Her ventet en deilig middelhavsbuffet, med grillet kjøtt og skalldyr, salater, oster, frukt og mye mer.

Interiøret inne på Villa Malla. Man kan også spise på terrassen utenfor.

Takk for en flott tur og gjenbesøk på Villa Malla. Vi får se..., kanskje det blir en ny versjon neste år? cool smiley

Skrevet av: Magne ()
Dato: 12. juni 2013 kl. 00.11

Takk for fin turrapport med bilder. Synd jeg ikke kunne være med. Har gode fiskeminner fra det stedet ved Sandbukta, hvor jeg på fisketurer har tatt mye sjøørret og torsk fra svabergene, og ikke minst en makrell på over en kilo som er en sjeldenhet. Friluftsklubben har tidligere også hatt flere fisketurer ut hit.

Ser av bildene at dere tok veien i vest rundt til Sandbukta. Stien over heia er kortere inn, og langt mer spennende. Litt bratt, men godt merket og fin sti. På toppen er det kjempefin utsikt utover. Ser ut som at noen av dere gikk denne tilbake.

Hyggelig å se at så mange ble med. Og, så mange kjentmannsjegere. Bra!

Her er noen bilder fra fisketuren til Sandbukta våren 2005:

Fra fyret på Østnestangen:

Matpause:

Sjøørret:

Sjøørreten var ikke på mer enn 750 gram, men nesten vannmelonrød i kjøttet og den var nydelig som stekt i rømmesaus og med agurkdressing. Da jeg fisket på det meste her nede så hadde jeg alltid torsk i fryseren gjennom hele året. Mange skryter av skreien fra Lofoten. Jeg synes fjordtorsken herfra var mye bedre på smak. Størrelsen på de jeg fikk lå på ca. 2 kg. Grunnen til at jeg har fisket lite de siste årene er at torskebestanden har gått veldig ned i Oslofjorden. Så har det med årene dessverre blitt for lite med tid til fisking i tillegg til alt annet.....

Magne

Redigert 2 gang(er). Sidst redigert 12/06-13 kl. 00.37 av magne.

Skrevet av: Magne ()
Dato: 12. juni 2013 kl. 00.48

Her er for øvrig et par bilder til fra den legendariske fisketuren i 2005. Alle bildene lå ellers i det gamle forumet vårt som ikke lengre er tilgjengelig.

Turgjengen fra utgangspunktet ved parkeringsplassen:

Fra åsryggen på vei til Sandbukta, med fin utsikt:

Magne

Beklager, kun registrerte brukere kan skrive i dette forum.
This forum powered by Phorum.